Kategorier
Skyltar

Skyltar – ett sätt att bygga varumärke

Om du vill bygga ditt företags varumärke ska du se till att ha strategiskt utplacerade skyltar. De kompletterar all annan reklam du gör för ditt företag.

De flesta företag är utsatta för hård konkurrens. Och ordet konkurrens har för många en positiv innebörd. Skolor konkurrerar med varandra om ungdomars gunst och statliga verk tvingas att göra upphandlingar där underleverantörer tvingas konkurrera. Men för en enskild företagare kan det upplevas som frustrerande att behöva slåss om kunder.

Med internet och sociala medier har nya konkurrensmedel utvecklats. Vi drabbas mer eller mindre löpande av “cookies” om vi råkat ha visat något intresse för en viss produkt. Och naturligtvis finns det “influencers” som vare sig vi vill eller ej påverkar vårt köpbeteende. Men hur står det till med gamla hederliga skyltar för företag?

Skyltar säger mer än tusen år

Hur skulle våra tätorter se ut om det inte fanns upplysta skyltar på gator och torg? Ganska trist och definitivt mycket mörkt. Påverkas vi verkligen av gamla typer av skyltar när vi får all reklam vi behöver via radio och TV? Svaret är ganska enkelt. Skyltar för företag kan ses som en del i en mix av konkurrensmedel. Vissa skyltar har som uppgift att bygga varumärke för ett företag snarare än att sälja specifika produkter.

Vilka är då fördelarna med skyltar med reklam? En fördel är självklart att vi inte kan undvika dem. Vissa människor stänger av radion och TV:n när det är dags för reklampaus. Om vi kör bil eller promenerar kan vi inte utan vidare undvika skyltar. Och mer eller mindre omedvetna tar vi till oss skyltens budskap.

Olika typer av skyltar

Skyltar för företag kan se ut på många olika sätt. Reklamskyltar i neon är klassiska. De utmärker sig genom att vara färgglada och de kan pulsas och blinka för att ge uppmärksamhet. Butiker i köpcentrum och gågator har flaggskyltar som talar om att “Här finns vi – välkommen in”. På många ställen finns också LED-skyltar som givetvis är energibesparande och enkla att underhålla.

Vad utmärker en bra skylt? Naturligtvis är budskapet viktigt men det måste vara kortfattat. Vi betraktar inte en skylt mer än högst några sekunder. Skylten ska placeras på strategiska platser där vi naturligt samlas. Ett sådant exempel är platser där vi väntar på buss, tåg eller flyg.