För att skapa utomhusreklam som syns och tränger igenom i ett stadsbrus gäller det att tänka till. Smart utomhusreklam vänder sig till många människor.
Det gäller att tänka till ordentligt innan man som företag väljer att beställa utomhusreklam. Reklamen ska inte bara vara snygg att titta på, den ska också få åskådaren att agera på något vis. En del reklam syftar till att betraktaren ska köpa en viss vara, annan till att den som ser reklamen ska ta ställning i någon speciell fråga, kanske rösta på ett visst parti eller ge blod. Oavsett måste reklamen som sådan engagera för att bli lyckad.
Ett sätt att engagera är att sticka ut hakan och provocera med ord och bild. Ibland räcker det med ett enda ord för att skapa opinion bland dem som ser reklamen. Andra gånger kan effekten bli som störst när man kombinerar ord och bild på ett sätt som känns nyskapande och unikt. Ett sätt som gör att man får upp ögonen för utomhusreklamen.
Utomhusreklam som lockar den breda massan
Ytterligare ett sätt att förvissa sig kring att utomhusreklamen man beställt ska göra nytta är att se till att den tilltalar många människor. Man vill att såväl gammal som ung ska dras till det motiv man valt till sin utomhusreklam och kanske väljer att stanna till en stund vid den. Reklam som tilltalar många olika människor kan vara svår att skapa men är ytterst användbar för företaget.
Bilder i starka färger tenderar att vara något många människor dras till. Speciellt i ett vintergrått Sverige sticker utomhusreklam i starkt rosa eller grönt ut. Färgvalet gör att ögonen lättare uppmärksammar reklamen och att man som förbipasserande inte missar den, att den inte försvinner i stadens tunga brus. Det är ett smart trick från företagets håll som kan leda till en hel del bra uppmärksamhet.